Vrachtwagens veroorzaken de meeste files

Vrachtwagens veroorzaken opnieuw de meeste files, althans volgens een uitzending Nieuwsuur afgelopen voorjaar. Hier werd ingegaan op een onderzoek van RijksWaterStaat (RWS) waaruit blijkt dat het aantal ongevallen en incidenten waar vrachtwagens bij betrokken waren, opnieuw is toegenomen.

RWS geeft aan dat het tijd wordt op a) de chauffeurs beter te gaan opleiden en b) als ondersteuning worden ook maatregelen vanuit de overheid gevraagd. In deze blog brengen wij u op de hoogte van de situatie.

Elke file veroorzaakt tijdverlies voor ondernemers

In 2018 is het reistijdverlies verder opgelopen. Niet alleen de gewone automobilist stond vaker stil, ook de vrachtwagenchauffeurs stonden stil. Bij elkaar meer dan 60 miljoen uur stonden we stil met zijn allen. Deze drukte wordt voor het grootste deel veroorzaakt door het economisch herstel dat nu al jaren aan de gang is. En tegelijk oplopend met meer verkeer worden er ook meer pech- en ongevallen gemeld. Wat ook evenredig oploopt zijn de kosten die hiermee gepaard gaan. In 2015 - 365 miljoen, in 2016 - 500 miljoen en over 2018 ruim 730 miljoen euro aan verlies.

Incidenten met vrachtverkeer

Automanias vrachtwagens veroorzaken de meeste files pech geval vrachtautoZoals aangegeven stijgt het aantal incidenten waar vrachtverkeer bij betrokken is. Van 6% in 2015 naar bijna 10% in 2018. Het aantal incidenten komt hiermee ruim boven de 6000 pech- en ongevallen uit. Dit baart RWS grote zorgen omdat het grootste deel van deze incidenten in de randstad gebeurt en hiermee enorme verkeersinfarcten creeërt. Dat dit de economie niet ten goede komt zal geen verrassing zijn.

Voor deze incidenten waarbij vrachtverkeer is betrokken zijn verschillende oorzaken aan te wijzen maar het merendeel is te wijten aan afleiding achter het stuur. WhatsApp, mail of gewoon telefoon zijn de afleidingen die het meest genoemd worden.

Veel truckers menen overigens dat de meeste incidenten met vrachtverkeer niet de schuld zijn van de truckers en de afleiding. "Mensen snappen niet dat een vrachtwagen een langere remweg nodig heeft" zegt ervaren vrachtwagenchauffeur Simon te Wierik. "Neem daarbij ook het asociale rijgedrag van sommige mensen die dwars voor je wagen van links naar rechts komen en ik kan vol in de ankers".

Buitenlandse chauffeurs en incidenten

Het zou natuurlijk niet zo mogen zijn, maar het valt op dat het aandeel van niet Nederlandse chauffeurs relatief hoog is. In bijna 50% van de gevallen zat er een buitenlandse chauffeur achter het stuur. En dit terwijl het aandeel buitenlandse vrachtwagens op de Nederlandse wegen nog geen 15% is. Volgens Simon te Wierik valt het op dat vooral Roemeense, Poolse en Litouwse chauffeurs vreemde capriolen uithalen op de weg. Ineens gas loslaten, scherp invoegen, te ruim parkeren op de overnachtingsplaatsen zijn zomaar een aantal puntjes die Simon kan noemen.

RWS streeft naar verkorten incidentduur

Door het vergroten van de bergingscapaciteit streeft RWS naar het verkorten van de incidentduur. Onder andere het uitrusten met blauwe zwaailichten van de bergingsauto's levert een tijdwinst op van meer dan 25%. Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid in Delft geeft aan dat de oplossing die de overheid aangeeft - 80 miljard investeren in de uitbreiding van het Nederlandse wegennet - niet gaat werken. Investeren in betere berging is de meest veelbelovende oplossing. 

Heeft u zelf iets te melden over het verkeer, auto's of vrachtauto's, stuur ons dan uw blog. Kijk naar onze mogelijkheden.

 

 

Copyright © 2009 - 2019 LDB Sales B.V.